Jeśli chodzi o astmę to jako takich dowodów nie ma ale są dane, gdzie potomstwo rodziców z astmą dawało duży odsetek chorych osobników (u ludzi też tak jest). cytrynaa, ja skomentuję to. Bo wlasnie jestem w fazie "uczenia się" rozróżniania wyników badań ilościowych od jakościowych.
Niestety nawet gdy 80% dzieci rodziców z astmą ma astmę nie oznacza to, że jest to choroba dziedziczna. Aby dane ilościowe mogły slużyć do wyciągnięcia takiego wniosku, trzeba by te dzieci odebrać po porodzie i umieścić w sierocińcu. i Po latach badać.
Chodzi o to, że w przypadku chorób z autoagresji prawie niemożliwe jest oddzielenie wpływu bezpośredniej genetyki od wpływy środowiska domowego.
A na astmę u ludzi mają wpływ przede wsyztskim pasożyty czy nadmierna ekspozycja na pleśnie i grzyby. czyli jest to dokładnie "środowisko" domu rodzinnego.
Innymi słowy, nawet jeśłi jest do czegoś "skłonnosć genetyczna", to najbliższe otoczenie w pierwszych dobach życia ma największe znaczenie dla tejże ekspresji.
Chyba jednym z takich wikszych "badań polulacyjnych", na podstawie którego wysnuto fałszywe wnioski przyczynowow skutkowe i niedawno obalono jest badanie populacji hinduskiej i rzekoma większa skłonność ludzi o tej etnice do zawałów serca. ... gdzie w badaniu pominięto kluczową kwestię, że religijnie spora częśc grupy badawczej jest vege (nie spożywa więc tauryny i niezbędnych aminokwasów i innych) a druga cześc nie spozywa tego samego z kryterium biedy. Jak zaczęto dopisywać do tabelek te zmienne (dodano pytanie w wywiadach rodzin) to nagle nie ma w zasadzie nadreprezentacji na tle populacji światowej.
Wieć warto w przypadku chorób tego typu u koni też stawiać różne, nawet na pierwszy rzut oka dziwne tezy i próbować je weryfikować.
Jasne. Tak samo o bo jej matka tak miała, może po prostu oznaczać, że w tej stajni są warunki sprzyjające rozwojowi astmy. Ale jak wyżej. Jak klacz ledwie dycha to jej nie rozmnażamy...