no i mam jeszcze pytanko- chciałabym zrobić zdjęcie np konia- w całości, wydawać by się mogło ze ustawienia mam ok, ale koń nie jest cały wyraźny tylko jego cześć.. np. jak jest wyraźna głowa to już nie ogon... chodzi mi o taki efekt:
LOVELY, brzydko poucinane kończyny, na drugim niestaranne tło. Ale model cudny 😀 Na pierwszym trochę lepiej z tłem, ale szkoda tej linii przeszywającej psią głowę jak włócznia. Na drugim dół mocno przyciąga uwagę, choć poza znacznie lepsza.
To o co pytasz to prawdopodobnie kwestia głębia ostrości. Czym robisz zdjęcia?
Już chyba 5 raz podaję na forum. Wpisujesz odpowiednie parametry i sprawdzasz przy jakiej przysłonie, jakiej odległości od zwierzęcia i jakiej ogniskowej uzyskasz taką głębię ostrości, że cały koń się zmieści. Weź też pod uwagę to, że im dalej zwierzę będzie od tła tym efekt będzie lepszy.
To co zaznaczone na obrazku to właśnie ta nieszczęsna głębia ostrości czyli dowiadujesz się z tej informacji ile, dajmy na to, centymetrów konia będzie znajdować się w ostrym pasie na zdjęciu. Głębia ostrości rozkłada się jak na drugim obrazku. Czyli jeśli obliczysz, że przydanej przysłonie i odległości ostre będziesz mieć 6 m to znaczy, że celując na łeb konia biegnącego na ciebie 2 m przed jego głową i 4 m za nią też będzie ostro.
Infinity oznacza, że ostrzy na nieskończoność. Czyli od jakiegoś punktu do końca horyzontu wszystko powinno być ostre.
Jeszcze Ci omówię drugą część pierszego obrazka, tak na wszelki wypadek.
Wybrałam model aparatu, długość ogniskowej 200, przysłonę 5.6 i odległość od fotografowanego obiektu 10 m.
Wyszło na to, że głębia ostrości wynosi 0,53 m, z czego zaczyna się w odległości 9,74 m ode mnie, kończy w odległości 10,3 m ode mnie a rozkłada się tak: 26 cm przed miejscem na które ostrzyłam i 27 cm za.
Potrzebuję baardzo pilnie jakiegoś speca od zadań specjalnych. A raczej od bajerowania zdjęciami 😁 Mam fotkę i muszę ją upodobnić do pewnego obrazu a nie znam sie na tym ni w ząb i jest problem. Błagam 🙇
zdjecia pod słońce można robić , zależy od pory dnia i nasłonecznienia , gdy słońce ostre wystarczy odpowiedni filtr , wieczorne , tzw zachodowe , aparatowi nie zaszkodzą .
wysylka juz nieaktualna bo sprzet mi sprzed nosa sprzatneli..
natomiast moze i na dobre mi wyjdzie bo mam na miejscu dwie oferty.. i mam dylemat hehe 50 1,8 nikkora 390zl 28-105 2,8-4 sigmy +jakistam filtr 300zl ale raczej na to drugie stawiam, bo zakres ogniskowych i cena lepsze.. a ze to zakup na szybko, bo we wtorek foce to najwyzej sprzedam kiedystam 😉
Magda możesz podlinkować ten drugi? Mają też wersję z mocowaniem do Canona?
Lena, ten drugi to chyba nie jest produkowany juz.. kupiony od znajomego, z forum nikona 🙂 z tego co brat moj patrzyl po swiecie to cena super mi sie trafila i do tego filtr dostalam takze sie ciesze 🙂 dzis jakiestam kilka fot na probe strzelilam nim, jutro mam impreze do obfocenia wiec sie okaze jak sie spisuje. generalnie w necie pisali ze to taki troche lepszy kit i ze autofocus wolny. ale mysle ze za ta cene to i tak warto. zadbany jest na pewno i jak narazie mi sie podoba 😉 zobaczymy jak sie sprawdzi w trudniejszych warunkach.
ciecior, co za impreza? wyglada mega fotogenicznie 😉
A ja mam pytanie, ktoś mi już kiedyś na nie odpowiadał ale zapomniałam, jak to szło... Jak zrobić, żeby zdjęcie w B&W było takie, hm, okresliłabym to- świecące? Nie chodzi mi o kontrast, tylko takie wydobycie błysku, mam nadzieję że rozumiecie 😉 jak znajdę chwilkę to poszukam zdjecia ilustrującego, o co mi chodzi, ale pamiętam że arabiaste abre tak fajnie wyglądały, i chyba koty notarialnej. I w ogóle da się to zrobić w Photoshopie 7.0?
Ale to jest kontrast. Tylko musisz wiedzieć co ma stanowić najciemniejszy element zdjęcia a co najjaśniejszy - czyli wszystko zaczyna się od dobrze naświetlonej klatki w kolorze. Ja teraz robię za pomocą funkcji czarno-biały (CS3) a w PS 7 zrobisz starym dobrym mieszaniem kanałów. Najlepiej skopiować sobie warstwę 2 razy, jedną wywołać tak, aby cienie i tony pośrednie były dobrze zrobione (można nieco przepalić światła, które uratuje się w razie potrzeby drugą kopią) a na drugiej kopii wywołać dobrze światła. Zamaskować co niepotrzebne, spłaszczyć i zmniejszyć.
Z pomocą komendy [ctrl] + [j] kopiujesz foto na nową warstwę, powtarzasz komendę. Górnej warstwie odznaczasz "oko" czyniąc ją niewidoczną. Klikasz na środkową warstwę. Zmieniasz ją na czarno-białą za pomocą mieszania kanałów tak, aby uzyskać dobre cienie i półcienie (ewentualnie kosztem świateł). Za pomocą Obraz -> Dopasuj -> Krzywe nadajesz kontrast. Klikasz na górną warstwę, sprawiasz że jest widoczna i robisz to samo co poprzednio ale zwracając uwagę na światła. Zakładasz maskę Warstwa -> Maska warstwy -> Ukryj wszystko. Po czym "białym" miękkim pędzlem malujesz po światłach. Zapisujesz jako kopię jpg i koniec pracy.
Janna, to raczej nie jest kurs dla laika, ale jeśli chcesz się dowiedzieć szczegółów napisz maila. Kurs, jeśli się nie mylę jest inicjatywą admina forum Nikona. Kilku użytkowników forum na nim było, pojawiały się opinie i zdjęcia do oceny. To kurs dla osób znających swój aparat i chcących się np. nauczyć operować światłem studyjnym.
Żadnego innego wątku z fotografią nie znalazłam, więc muszę zapytać tu. Mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak krowie na rowie czym sie różnią te dwa obiektywy ?