[quote author=Tomek_J link=topic=60819.msg1069454#msg1069454 date=1310496806]
(...) To najlepiej nic nie robić, będzie spokój.
A rozpuszczanie fotek po facebooku nic nie zmieni, wszyscy przecież wiedzą już, że viatoll wszedł w życie.
[/quote]
Zaordynowanie lekarstwa wymaga postawienia diagnozy i wyboru metody leczenia.
Twoja diagnoza, że przyczyną wszelkich nieszczęść jest istnienie państwa, jako bytu opresyjnego jest nietrafna - inne nacje też mają państwa, a takiej regulacji nie mają.
Wiara w to, że właściwe rozpoznanie prawne, czy też nadanie odpowiedniej formy petycji, nagłośnienie sprawy pomoże - to wiara w gusła i zabobony.
Diagnoza stanu faktycznego jest oczywista:
- Unia chce opodatkowywać pojazdy ciężarowe
- pojazd osobowy nie jest pojazdem ciężarowym, nawet po dołączeniu do niego przyczepy
- DMC pojazdu nie jest DMC pojazdu z przyczepą - nigdzie, ani w klasyfikacjach unijnych, ani polskich nie ma kategorii "pojazd o DMC powyżej 3,5t" = "pojazd, którego DMC jest sumą DMC pojazdu i przyczepy"
- minister zdefinował nowy typ pojazdu, będący sumą pojazdów - zrobił to w przypisie (komentarzu) do tabelki w rozporządzeniu.
[url=
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1970L0156:20070712:pl:PDF]
Klasyfikacja pojazdów patrz str. 55
[/url]
W powyższej dyrektywie (70/156/EWG) jest opisane, jak liczy się DMC pojazdu ciągnącego:
W przypadku pojazdu ciągnącego przeznaczonego do sprzężenia
z naczepą lub przyczepą z osią centralną, [i][i]masa, jaką należy rozpatrywać
do celów klasyfikacji pojazdu[/i] jest masą ciągnika w stanie gotowym do
jazdy,
powiększoną o masę odpowiadającą maksymalnemu statycznemu
pionowemu naciskowi przekazywanemu na pojazd ciągnący przez naczepę
lub przyczepę z osią centralną oraz, W przypadku gdy ma zastosowanie,
powiększoną o maksymalną masę ładunku samego pojazdu.[/i]
Pojazd z przyczepą/naczepą to zespół pojazdów, a nie nowy typ pojazdu, czy "pojazd w rozumieniu ustawy".
Minister postąpił tak, nie dlatego, że się pomylił (jak twierdzą Autorzy z KIG) - lecz dlatego, że wpisanie wprost do rozporządzenia, że opłacie podlegają pojazdy, których suma DMC i DMC przyczepy przekracza
łącznie 3,5t spowodowałoby rażącą niezgodność z prawem unijnym i polskim. Dlatego napisał, jak napisał - żebyś Ty, czy inni mówili i pisali, że to trudne, że powinien prawnik itd.
Napisanie dobrej analizy prawnej, przygotowanie drogi legislacyjnej i podjęcie działań wymaga ogromu pracy - to nie jest "zrobienie czegoś" tylko tytaniczna praca - kosztowna i czasochłonna. To, co można zrobić - to wyrazić votum nieufności przy urnie wyborczej - wybierać takich, którzy są mniej skłonni do nakładania nowych danin, zadłużania budżetu itd. Czyli - działać dużo wcześniej, a nie jak jest już za późno.